Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Zdravo dvadesete logo
Galenika logo
Šta znači biti „savremena mlada žena”?

Šta znači biti „savremena mlada žena”?

Ko je to savremena mlada žena? Kako bismo mogli da je opišemo? Kako izgleda njen život i šta ga sve određuje? Šta je sve žulja i šta joj sve društvo nameće? Ovo su pitanja kojima se, čini se, po inerciji uvek vraćamo u nedelji kada se približava osmi mart, a ova pitanja često prate i mnoga, teža pitanja koja se tiču nasilja nad ženama, ženskog zdravlja ili ekonomske pozicije žena u društvu. A onda ona nekako izblede, ili ih neretko zaboravimo do sledećeg, zgodnog za podsećanje, osmog marta. 

Pa ipak, iako je osmi mart prošao (tek juče), važno je da ostanemo zapitane nad ovim pitanjima ili da makar promislimo prva dva – kakva je savremena pozicija mladih žena? Kako izgleda njihov život i sve ga određuje? 

Kroz istoriju, a ništa manje i u savremenom trenutku, pozicija žena u društvu određivana kroz različite uloge. Sve mi smo posmatrane kao žene, majke, ćerke, sestre, radnice, prijateljice, domaćice. I danas, svaka od nas određena je brojnim ulogama koje istovremeno ima – jedna žena može biti i ćerka i majka, i direktorka i domaćica, i sportistkinja i naučnica. Savremena žena (disklejmer: u ekonomski stabilnim i razvijenijim zemljama ili takozvanim “first world problems” zemljama) živi u svetu u kome može da prisvaja više uloga nego što joj je ikada istorijski bilo „dozvoljeno”. Pa ipak, ponekad se čini da savremena žena mora da „opravda” čak i preivše uloga jer su savremenoj ženi nametnuti brojni društveni standardi – kakva bi ona trebalo da bude kako bi bila dovoljno (društveno prihvatljivo) „savremena”. 

Šta se sve očekuje kako bi bila dovoljno „savremena”? Savremena mlada žena bombardovana je različitim društvenim očekivanjima – da bude uspešna u poslu (kapitalistički narativ), da bude dovoljno ženstvena (narativ modne i marketing industrije), da ima partnera (patrijahalni narativ), da se ostvari kao majka (patrijahalni narativ), da bude dovoljno samouverena i ostvarena na svakom životnom polju (opet kapitalistički narativ), ali i dovoljno ženstvena i nežna (patrijahalni narativ opet) i naravno da estetski izgleda savršeno u skladu sa savremenim društvenim normama (opet marketing, opet patrijarhat). Zanimljivo je da sva ova društvena očekivanja retko idu u dubinu – ne postavljaju se pitanja kako se ona oseća, šta je njoj potrebno, koje su njene želje. A zar nije to ono što je najvažnije, da živimo u skladu sa svojim osećanjima, potrebama i željama, a u skladu sa tuđim očekivanjima? 

U moru upravo svih tih očekivanja, kada bolje razmislimo, vrlo je teško pronaći sebe i iskreno odgovoriti na pitanje – ko sam ja kada se otrgnem svih tih uloga i kada pokušam da otkrijem šta ja zapravo želim (da budem)? Ko sam ja bez svih očekivanja i nametnutih uloga? Ko sam kada ne moram da budem „savremena mlada žena”, već upravo da budem samo ja – ja? E to je već jedno ozbiljno pitanje nad kojim bi svaka „savremena mlada žena” trebalo da se zamisli. 

I upravo u tom pitanju leži odgovor na to kako izgleda savremena mlada žena u 2022. godini. Savremena mlada žena je osoba koju je nemoguće jednostavno definisati – niti treba težiti tome, jer koliko postoji žena, toliko postoji i definicija. I upravo u tome je snaga svake savremene mlade žene, ona je ono što ona želi da bude, ono čemu teži i ostvaruje se kroz svoje želje i stremljenja. Ona može da bude i snažna i ranjiva, ona može da preuzima uloge koje želi, ima i vrline i mane, može da bude i samostalna i da ima potrebu za drugima. Ona i greši i uspeva, kao i svaka druga osoba. Ona se trudi da bude svesna sebe i hrabra je u nameri da sebe pronađe i prepozna. I ne pristaje da bude „savremena mlada žena” već je upravo ono što ona želi da bude. I u tome je njena najveća snaga.

Autor teksta: Marina Zec, urednica portala Oblakoder.org.rs 

OSTALI BLOGOVI

Kako preživeti gap year?

Upisne liste budućih brucoša su izašle, a tvog imena nigde. Zastani na trenutak, duboko udahni i ne brini! Znaš šta - to je sasvim okej! Često mislimo da je neuspeh kraj sveta umesto da ga posmat...

Čoko-manija: sve što niste znali o vašem omiljenom slatkišu

Nadaleko poznata izreka kaže da 9 od 10 ispitanika voli čokoladu....i da deseti laže. Ne možemo a da ne aplaudiramo ovom genijalnom, ali nepoznatom autoru, jer, budimo realni – da li poznajete neko...

E-VODIČ baner

VESTI

Od dečje zvezde do inspirativne edukatorke - Teodora Miljković u novoj epizodi podcasta

Višestruko talentovana medijska ličnost i influenserka Teodora Miljković, poznatija kao Layla Reiko, koja je svoju karijeru započela još kao devojčica, podelila je sa nama svoje bogato i

Ključne tajne uspešnog razvoja zaposlenih - Milica Jokić u novoj epizodi podcasta

Specijalista za zapošljavanje i razvoj zaposlenih u kompaniji Galenika, Milica Jokić, gošća je u najnovijoj epizodi podcasta projekta Zdravo dvadesete. Njeno bogato iskustvo obuhvata imp

Praksa po meri Generacije Z

Društveno odgovorna platforma „Zdravo dvadesete“ kompanije Galenika i ove godine realizuje program šestomesečne, stručne, plaćene prakse za sve mlade koji žele da učestvuju u kreiranju k

Zdravo dvadesete podcast

Dobro došli u Zdravo dvadesete podcast. Sigurno mesto gde pričamo o svim temema relevantnim za dvadesetogodišnjake. Prva epizoda u kojoj su naše sjajne praktikantkinje pričale o svojim d