Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Zdravo dvadesete logo
Galenika logo
Medijska pismenost kao tvoja super moć za 21. vek

Medijska pismenost kao tvoja super moć za 21. vek

Ok, znamo - pao je jedan eye roll  na naslov ovog teksta. Jer, ti si digital native i svet tvojih medija se završava tik iza ivice ekrana tvog telefona. Ti se informišeš na društvenim mrežama ili tehnikom poznatijom kao „šibni mi link“, nakon čega sledi brzinski scroll i, iskreno se nadamo, jedan intuitivni reality check uverljivosti URL-a, kako bi svojoj podsvesti potvrdio da je vest koju čitaš autentična. 

Ako po strani ostavimo informisanje o temama ala Rijanin goli trudnički stomak, neke informacije koje dolaze iz medija se i ekšli odražavaju i na tvoj život. Te, ukoliko ipak moraš povremeno da baciš oko na TV program, pročitaš novine ili neki časopis, evo šta sve treba da imaš kao predznanje za konzumaciju "old school" medija.

Biti medijski (ali i digitalno) pismen znači kritički posmatrati medijske sadržaje. To je i veština pronalaženja informacija, kao i proizvodnja medijskih sadržaja. Sve ovo već primenjuješ (veruj nam), a možda nisi ni svestan/svesna. 

Lažne vesti, čuj nas fake news, postale su svakodnevica. Paradoks je da kod nas imamo i hashtag #nijenjuz, za sve ono što zvuči kao šizofreno cepanje i totalni fake, a zapravo je realnost. Pored fake news-a, svoj vokabular smo nažalost dopunili i pojmovima poput spin, polu istina, post-istina i pardon my french – zloupotreba informacija. 

Za slučaj da se pitaš odakle da počneš sa raščlanjivanjem i otkrivanjem šta je fake, a šta nije, neka te naša topla ljudska preporuka uvek uputi na istraživanje izvora informacije. To ti je isto kao kad po mrežama tražiš ko je pokrenuo viralni challenge ili odakle je krenulo cancelovanje nekog celebritija za neoprostive politički nekorektne grehe.   

Takođe, znaš onaj osećaj overloada informacijama s kojima ne znaš šta bi? Još jedan sjajan savet za sačuvati zdrav razum jeste – Filter! Izoštri svoja čula, pravi selekciju, daj sve od sebe da iz svega što ti se plasira izvučeš ono što je tačno i na kraju dana pokušaj da ti te informacije nečemu i koriste. 

Ukratko, informacioni nered, ne mora biti i tvoj nered. Važno je samo da znaš da ga prepoznaš i pročistiš na vreme. 

P.s. Dvadeste.rs će od marta 2022. godine imati goste urednike koji će nam pomagati da te informišemo i edukujemo o svemu što može da te zanima. Na našim društvenim mrežama isprati ko su naši gosti urednici, a njihove tekstove moći ćeš jednom mesečno da čitaš na LINKU.




OSTALI BLOGOVI

Sistematski pregledi u dvadesetim – sve što treba da znaš

Možda ti se nekada činilo kako o zdravlju pričaju samo matorci i rado si zaobilazio/la takve, pa u najmanju ruku neinteresantne teme. Srećom, s godinama ova tema postala je relevantna i za mlađu ek...

Zdravlje po meri generacije Z

Rezultati velikog nacionalnog istraživanja o životnim i zdravstvenim navikama dvadestogodišnjaka platforme Zdravo dvadesete, kompanije Galenika a.d. pokazali su da 66 odsto mladih, procenjujući sop...

E-VODIČ baner

VESTI

,,Zdravo dvadesete’’ četvrtu godinu zaredom osvajaju ,,Disrupt’’ nagradu

Na naše veliko zadovoljstvo, četvrtu godinu zaredom, Galenikina onlajn platforma ,,Zdravo dvadesete’’ osvojila je nagradu u okviru prestižnog takmičenja DISRUPT AWARDS, u kategoriji Zdra

Dvadesete.rs među dobitnicima priznanja Top50

Platforma Zdravo dvadesete, 2024. godinu započinje osvajanjem još jednog značajnog priznanja. Naime, sajt dvadesete.rs dobitnik je specijalnog priznanja Top50, u kategoriji Obrazovanje

Zdravo dvadesete u finalu za prestižnu nagradu European Excellence Award

Projekat „Zdravo dvadesete“ kompanije Galenika jedan je od ovogodišnjih finalista za prestižno evropsko priznanje „European Excellence Award“. Reč je o nagradi koja se dodeljuje izuzetni

Koristi mentalnu snagu

Mentalno zdravlje je podjednako važno koliko i fizičko. Utiče na to kako ljudi misle, osećaju i deluju. Na njemu mora da se radi, o njemu mora da se brine. Sa ciljem da pomogne mla