Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Zdravo dvadesete logo
Galenika logo
Da li su devojčice roze, a dečaci plavi i zašto ne?

Da li su devojčice roze, a dečaci plavi i zašto ne?

Sigurni smo da ako kažemo roze i plavo već vam se u glavi javlja asocijacija na osobu ženskog i osobu muškog pola. Tačno znamo koja boja se na koga odnosi iako se, srećom, među nama mladima sve više brišu te predrasude. Znam, kada čujemo tu podelu, prosto osetimo blagi ’jež’ niz leđa i zapitamo se koja nas je to ruka podelila u dva tima Roze i Plavi? Šta ako smo po rođenju dospeli u klub Plavih, a ne volimo tu boju i obrnuto? Da li to smemo nekome da kažemo ili prosto ćutiš i navijaš za ’svoje’? Naravno, ironija je trenutno naše drugo ime. Da krenemo od početka!

Činjenica je da se i danas u nama bude ove asocijacije jer je to i dalje poruka nekih modnih industrija, pojedinih stranica ili javnih ličnosti koje pratimo, kao i pojedinih pojmova koji su sveprisutni na ’internetima’. Jedan od tih pojmova je gender-reveal party iliti zabava za otkrivanje pola deteta koja se održava tokom trudnoće kako bi se roditeljima, prijateljima, braći i kumovima otkrio pol bebe. Neka slavi narod naš, nije to problem jer što se kaže gde vidiš povod za žurku, tu sebe posadi! Problem je što ovaj vid slavlja, koji se sve češće obeležava i kod nas, uključuje rodne stereotipe koje smo maločas pomenuli. Pa tako, ako iz kutije izlete plavi baloni/vatromet/šta god, znamo da stiže hrabri, jaki, pametni dečak, a ako ugledamo sve to roze boje, znamo da će nežna, ljupka, fina devojčica uskoro doći na ovaj svet. (Da, opet nam je ironija drugo ime).

Danas se često pitamo odakle vode poreklo rodne razlike. Ova podela ,,roze je za devojčice, a plava za dečake’’, iznedrio je 20. vek, tačnije postoji od 1980. godine. Tokom kasnih 1800-ih, gotovo sve bebe bile su obučene isto, bez obzira na pol. Iz praktičnih, ali i ekonomskih razloga, sve bebe nosile su bele haljinice.

Zanimljivo je da se krajem 19. veka pojavljuju specijalizovane radnje, magazini i reklame koji sugerišu roditeljima kako da oblače svoju decu. Za razliku od danas, vladalo je mišljenje da je roze boja intezivnija i odlučnija, pogodnija za dečake, a plava nežnija i delikatnija, pogodnija za devojčice.

Daaakle, jasno je, trend je trenutan, promenljiv i ne treba mu se povinovati po svaku cenu. Mi nosimo boje, a ne one nas i zato lagano, bez kalupa, bez predrasuda, bojite vaš svet kako vam se hoće! To vas ne čini manje ženstvenom ili muževnim.

OSTALI BLOGOVI

Sistematski pregledi u dvadesetim – sve što treba da znaš

Možda ti se nekada činilo kako o zdravlju pričaju samo matorci i rado si zaobilazio/la takve, pa u najmanju ruku neinteresantne teme. Srećom, s godinama ova tema postala je relevantna i za mlađu ek...

Zdravlje po meri generacije Z

Rezultati velikog nacionalnog istraživanja o životnim i zdravstvenim navikama dvadestogodišnjaka platforme Zdravo dvadesete, kompanije Galenika a.d. pokazali su da 66 odsto mladih, procenjujući sop...

E-VODIČ baner

VESTI

,,Zdravo dvadesete’’ četvrtu godinu zaredom osvajaju ,,Disrupt’’ nagradu

Na naše veliko zadovoljstvo, četvrtu godinu zaredom, Galenikina onlajn platforma ,,Zdravo dvadesete’’ osvojila je nagradu u okviru prestižnog takmičenja DISRUPT AWARDS, u kategoriji Zdra

Dvadesete.rs među dobitnicima priznanja Top50

Platforma Zdravo dvadesete, 2024. godinu započinje osvajanjem još jednog značajnog priznanja. Naime, sajt dvadesete.rs dobitnik je specijalnog priznanja Top50, u kategoriji Obrazovanje

Zdravo dvadesete u finalu za prestižnu nagradu European Excellence Award

Projekat „Zdravo dvadesete“ kompanije Galenika jedan je od ovogodišnjih finalista za prestižno evropsko priznanje „European Excellence Award“. Reč je o nagradi koja se dodeljuje izuzetni

Koristi mentalnu snagu

Mentalno zdravlje je podjednako važno koliko i fizičko. Utiče na to kako ljudi misle, osećaju i deluju. Na njemu mora da se radi, o njemu mora da se brine. Sa ciljem da pomogne mla